Thursday, June 23, 2011

keje..keje...keje...


oke...suma sebuk post pasal prektikum kn?
hehehehe...cik cempaka dewi sukma melati x da masa nk on9 la skang nie...
so,x da langsung entri terbaru....
berhabuk...sawang...spider da blog ini....
ampunkan saye wahai en.belog....
yg penting I tetap "I lebiuh tuh!" ayat pinjam dari cik parah...

oke...actually cik CDSM tgh berpraktikum skang nie kat CORPORATE PLACE,KERAMAT,KL,COMPANY SECRETARY..
apa itu company secretary??

Setiausaha syarikat (bahasa Inggeris: company secretary, CS) adalah seseorang yang bertindak sebagai pegawai pematuhan (compliance officer) di dalam sesebuah badan atau pertubuhan. Jawatan ini merupakan satu jawatan kanan dan berdikari. Di banyak negara, termasuk Malaysia, jawatan ini adalah diwajibkan oleh undang-undang. DiMalaysia ianya dikuatkuasakan di bawah Akta Syarikat 1965. Akta ini mewajibkan kesemua badan atau pertubuhan yang ditubuhkan dan didaftarkan di bawah akta ini mempunyai sekurang kurangnya seorang setiausaha syarikat. Walau bagaimanapun badan perniagaan kecil yang didaftar di bawah Pendaftaran Perniagaan (ROB) dikecualikan.

CS adalah seorang yang bertauliah dan mempunyai kebenaran yang diluluskan oleh akta untuk bertidak sebagai CS di dalam sesebuah badan perniagaan, koperasi, yayasan, persatuan dan lain lain yang didaftarkan di bawah Akta tersebut. Meskipun namanya, pemegang jawatan ini tidaklah bertindak seperti setiausaha biasa, sebaliknya fungsi lebih sebagai wakil syarikat dalam dokumen undang-undang, dan bertanggungjawab memastikan syarikat dan pengarah syarikat tersebut beroperasi dalam batas undang-undang.

p/s : ini yg cik CDSM dapat dalam google tao....so,phm kn?

ini adalah transpot cik CDSM ari2...nk g keje nek transpot sendiri x de...hehehe
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

cempaka dewi sukma melati... Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Birthday Gift Idea